Q&A with Ontour Co-Founder & Creative Director Remco van der Velden

Journal Ontour 2

HI REMCO, ZO'N 4 JAREN TERUG BEGON CALICO JACK'S JOURNEY MET HET MERK ONTOUR. VER DAARVOOR, 12 JAAR GELEDEN BEGON JE ONTOUR. HOE KWAM DIT TOT STAND?  

Medeoprichter Etienne en ik kennen elkaar van de Design Academy in Eindhoven waar we beiden product design studeerden. We werden daar goede vrienden met een gedeelde interesse in en passie voor design en straatcultuur. De academy was een opleiding waar je volledig voor moest gaan, je was echt dag en nacht met vormgeving en concept denken bezig. Dit was te gek en erg inspirerend. We wisten dit goed te combineren met onze interesse in straatcultuur, of noem het counterculture, of alternatieve cultuur met alle muziek, feestjes, producten, kunst, mensen en plekken die daarbij horen. Qua vormgevoel, esthetiek en de dingen die ons inspireerden lagen we altijd al op een lijn en wanneer we samenwerkten kwam er snel wat goeds uit. Het idee om ooit samen wat op te zetten is toen geboren. Na ons afstuderen zijn we in eerste instantie echter afzonderlijk als product designers gaan werken voor verschillende grote internationale design bureaus. Dat ging goed en vrij snel kwamen we beiden als design consultants in projecten voor Philips Design terecht. We werkten voornamelijk aan strategische projecten, kijkend naar de toekomst. Hoe ziet verlichting er over 10 jaar uit? Hoe kijken we tv? Hoe bereiden we ons eten? Toffe projecten waarin we samenwerkten met talentvolle designers. Maar na een paar jaar werd het gevoel om iets voor ons zelf te creëren, klein, independent waarbij niemand ons vertelde wat het eindresultaat zou moeten zijn, sterker. Mode heeft ons altijd geïnteresseerd; het persoonlijke aspect hiervan en de boodschap die je ermee uitdraagt. Daarnaast is het qua timing het tegenovergestelde van het product design waar we op dat moment in zaten; je werkte soms jaren aan 1 product voordat het de markt bereikte, terwijl mode veel sneller is.



KUN JE IETS VERTELLEN OVER DE VISIE DIE JIJ EN ETIENNE HEBBEN? WAAROM BEGONNEN JULLIE TOENDERTIJD ONTOUR?

We wilden letterlijk zelf ‘ontour’: We wisten niks van de industrie (productie, sales, etc.) maar hadden wel het gevoel dat we iets toe te voegen hadden qua concept en esthetiek in de markt. De basis van ons merk is altijd creatie en product design geweest. We willen de twee werelden waar we vandaan komen: contemporary design en straatcultuur, met elkaar samenbrengen. In 2005, het jaar dat we begonnen met een aantal tees, was ook het moment dat er veel sneaker en streetwear boutiques in Nederland en Europa begonnen, dus de timing was goed. Hier werd ons concept en product meteen gewaardeerd en gingen goede shops mee met ons ‘ontour’. De eerste 5 jaar was Ontour een project wat we heel natuurlijk en langzaam hebben gebouwd. Vanaf 2010 zijn we er fulltime mee aan de slag gegaan en hebben we ons ontwikkeld tot waar we nu staan. It’s all about the journey.



WE GAAN EVEN TERUG NAAR ONZE EIGEN JOURNEY MET JULLIE ALS MERK. ONTOUR HAD EEN AANTAL COLLECTIES TERUG EEN STERK THEMATISCHE APPROACH. WAAROM ZIJN JULLIE HIER VANAF GESTAPT?

We zijn creatieve jongens die graag verhalen vertellen en onze inspiratie delen. Maar we merkten dat onze seasonal thema’s soms de overhand kregen. We zijn terug gegaan naar de basis en willen duidelijk maken waar wij als designers voor staan en laten zien wat we bedoelen met het merk Ontour. Ontour staat voor een creatieve reis, op zoek zijn naar iets en geïnspireerd raken door de plekken en mensen die op je pad komen. Contemporary product development gebruiken we vaak. Contemporary staat voor de stijl die we brengen, product design is onze achtergrond en development staat voor beweging, dat reflecteert ons cirkel logo ook. Deze 3 onderdelen bepalen de DNA van ons merk en dit willen we verder te ontwikkelen en verfijnen. De uitdaging is nu ook om dit heel sterk en consequent te gaan communiceren.



Ontour Aw17 2

WILDEN JULLIE NAAR ÉÉN CONCEPTUEEL THEMA?

Ontour staat naar ons idee voor functioneel Dutch design. Daar zijn we trots op. We voelen ons eerder onderdeel van de Dutch design community dan de fashion community. Onze kracht ligt in kleurgebruik, het kiezen en ontwikkelen van de juiste materialen, functionaliteit en unieke details. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar een helder en krachtig grafisch beeld. Geen overdesign, maar het moet ook niet boring zijn. De mix van minimalisme en playfulness spreekt ons aan.



MINIMALISME? DAT ZIEN WE HEEL ERG TERUG BIJ ONZE NOORDELIJKE BUREN.

Scandinavië is dit laatste decennia erg sterk in menswear en we horen nu ook vaak dat ons merk Scandinavisch oogt, wat we snappen. Maar onze roots liggen in Dutch design en maken waarom onze producten en ons merk er zo uitzien; we zijn opgegroeid in een landschap met heel sterke grafische beelden, toonaangevende architectuur en product ontwerp wat wereldwijd innovatief en uniek is. Dit voedt ons merk en het resultaat is een frisse kijk op menswear met een moderne design esthetiek.




DOOR NA HET VERLATEN VAN HET THEMA PER COLLECTIE LEKEN JULLIE OOK MEER VOOR PRODUCT EN FABRIC TE KIEZEN IN PLAATS VAN HET GRAFISCHE ASPECT. WELK IDEE ZAT HIERACHTER?

Grafiek is nog steeds erg belangrijk voor Ontour. Maar inmiddels hebben we ook de middelen om dit toe te passen in materiaal en vorm in plaats van alleen in prints. We ontwikkelen onze eigen stoffen en met ons in-huis design en development team creëren we onze eigen vormen en details. Maar in alles zijn we wel op zoek naar dat heldere grafische beeld, maar dat hoeft niet altijd even bold te zijn. Het kan ook heel verfijnd in een knoopje zitten of in de lining van een jas. De combinatie van kleuren in een collectie wordt een steeds sterker element van Ontour.



Ontour Aw17 5

DIT ZAL VAST VOOR EEN INTENSIEVER PRODUCTPROCES ZORGEN. HOE TACKLE JE DEZE VERANDERING?

Een belangrijke ontwikkeling die we het laatste jaar hebben doorgemaakt zijn de productie partners met wie werken; we wilden weer dichter bij huis produceren en 80% van deze FW17 collectie is in Europa gemaakt met fantastische fabrieken. Het voelt nu meer als een samenwerking. Met onze agenten en producenten hebben we grote stappen gemaakt qua kwaliteit. Daarnaast is er meer tijd geweest voor development en dat zie je meteen in het resultaat.



WAT VOOR ONS INSPIREERT AAN JULLIE MANIER VAN WERKEN IS DE LIEFDE VOOR PRODUCT. TOCH ZIJN WE BENIEUWD, IS HET PRODUCT NU LEIDEND? OF GAAT HET TEGENWOORDIG OM HET CREATIEVE PROCES... THE JOURNEY?

Het product is altijd leidend, maar je hebt de journey nodig om tot een goed product te komen.



WE ZIJN HEEL ERG BENIEUWD WELK PROCES JIJ ALS INSPIREREND HEBT ERVAREN. HEB JE BIJV. UIT AL DIE COLLECTIES FAVORIETE ITEMS DIE JE NOG STEEDS GEBRUIKT ALS LEIDRAAD NAAR IETS NIEUWS?

Het is soms makkelijker om iets nieuws te ontwerpen dan iets bestaands beter te maken. Het door ontwikkelen van stijlen en ze echte ‘Ontour pieces’ maken is echt te gek. Het is ook mooi om te zien dat we zelf ook steeds enthousiaster worden van een item door er nog meer tijd en aandacht in te stoppen. Daarnaast zijn we ook een merk waarvan elk seizoen vernieuwing wordt verwacht en dat brengen we ook. Het bedenken van een nieuwe stijl of andere toepassing van iets bestaands, is iets wat we als designers van nature doen.

Het uitvoeren van een sports style track jacket in een klassieke oxford zoals het Fix shirt dit seizoen levert een interessant en sterk product op. Maar ik ben ook erg enthousiast over de reversible Invert jas, die je kunt opbergen in een kleine pouch.



Ontour Aw17 16

WIJ NEDERLANDERS ZIJN VAN ORIGINE HEEL INTERNATIONAAL GEORIËNTEERD. IN RETAIL BIJV. VINDEN WE HET VAAK INTERESSANTER OM MERKEN UIT JAPAN TE VERKOPEN T.O.V. MERKEN UIT NL. IS DAT AF EN TOE NIET VERVELEND?

Dat zit in onze aard. Nederlanders zijn reizigers en dat zijn wij ook. Anders moet je je merk geen Ontour noemen. We hebben altijd naar het retail landschap gekeken vanuit een internationaal perspectief. Dat voelt goed en we zijn trots op de retailers die ons merk verkopen. Maar we zien nu ook dat er in Nederland van nature meer interesse komt in Ontour: door de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt en doordat de stijl die we brengen nu ook in ons eigen land meer speelt dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. We zijn vrij nuchter en geloven erin dat wanneer je een goed product maakt, de mensen vanzelf komen.



EN IN HET BUITENLAND? WERKT HET DAAR ANDERS?

Dat is echt per land verschillend en ligt ook nog aan degene die je merk verkoopt. De totaal beleving is belangrijk; ademt alles de wereld van je merk? Van je instagram account tot je showroom, van je hangtag tot de instore presentatie. Dat is een enorme uitdaging. De kunst is ook om van het ‘kersje op de taart’ in een shop een belangrijk merk te worden waarmee ze lekker kunnen werken.



WAT ZIJN MERKEN IN - OF BUITEN HET MODE LANDSCHAP WAAR JE SPECIALE BEWONDERING VOOR HEBT? 

In dat geval hebben wij het nauwelijks over modedesigners. Twee broers uit Parijs, Ronan en Erwan Bouroullec die oa. voor Hayontwerpen. Hun vormentaal, cleverness, kleurgebruik is echt inspirerend. Ook Bertjan Pot, een Nederlandse ontwerper, vinden we heel goed. Maar om dan op mode terug te komen: Japan vinden we interessant. De eerste generatie Japanse designers die naar Europa en de Verenigde Staten kwamen: Comme des Garçons doet inspirerende dingen met haar collecties en Dover Street Market. Ook Undercover met Jun Takahashi gaat veel verder dan enkel mode, dat is echt een wereld. De mix van haute couture en punk vind ik inspirerend. Ook het straatkantje van de UK: London en Manchester bijvoorbeeld. Dat heeft dan misschien meer met muziek te maken. Een beetje de stijl van Liam Gallagher. Party!



Ontour Aw17 4

WAT IS JE ABSOLUTE HOOGTEPUNT MET ONTOUR TOT NU TOE?

Dat zeg ik (gelukkig) elk seizoen: de nieuwe collectie. De stappen die we maken ben ik erg trots op.



WERKEN JULLIE MET EEN 5 JAREN PLAN? WAT GAAT DE TOEKOMST BRENGEN?

Natuurlijk kijken we vooruit. Voor ons is het nu belangrijk om dit niveau van product vast te houden en verder door te zetten. De laag die we aan ons merk willen toevoegen en waar, naast het product, de focus komt te liggen is het verhaal en de wereld van Ontour naar buiten brengen. Zodat het voor iedereen duidelijk wordt waar we voor staan. De shop-in- shop en FW17 presentatie bij Calico Jack is hier een voorbeeld van. Je leest nu ons verhaal en ik stel voor dat je as. vrijdag ook even komt kijken om ons te ontmoeten. Dan kun je meteen onze nieuwe producten zien in een furniture piece die we samen met onze design vrienden van La Bolleur hebben ontwikkeld.



Ontour Aw17 17

Attend event here.



Flyersss